یوگا به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند

علائم کلی التهاب در میان شرکت‌کنندگان در گروه یوکاس نسبت به گروه دارونما، «به میزان قابل‌توجهی کمتر» بود

محققان هاتا یوگا را برای آن دسته از نجات‌یافتگان از سرطان که التهاب دارند، توصیه می‌کنند - Canva

بر اساس پژوهشی جدید، یک نوع یوگای سبک که برای افراد نجات‌یافته از سرطان تهیه شده است، می‌تواند به افزایش احتمال زنده ماندن آن­‌ها کمک کند و خطر بازگشت بیماری بدخیم در بیماران را کاهش دهد.

این پژوهش که هنوز تحت داوری نهایی قرار نگرفته است، تاثیر نوعی یوگا به نام «یوگا برای نجات‌یافتگان از سرطان» یا «یوکاس» را بر نشانه‌­های التهاب در بدن که با این بیماری بدخیم‌­ ارتباط دارد، بررسی کرد.

«یوکاس» نوعی یوگا است که به نام «هاتا یوگا» شناخته می­‌شود و برای بهبودیافتگان از سرطان تدارک دیده شده است.

التهاب، چه حاد و چه مزمن، با رشد و پیشرفت سرطان و همچنین میزان سمی بودن داروهای ضدسرطان مرتبط است و بر زنده‌ ماندن افرادی که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می­‌کنند، تاثیر می‌­گذارد.

این تحقیق نشان داد که نیم ساعت پیاده‌روی در روز نیز می‌­تواند به کاهش خستگی در بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

به گفته پژوهشگران از جمله کارن موستیان از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، اثربخشی مبارزه با چنین التهابی با استفاده از مداخلات غیردارویی مانند یوگا و ورزش هنوز ناشناخته باقی مانده است.

در یک کارآزمایی بالینی جدید که یافته‌های آن در نشست سالانه انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در همین هفته ارائه شد، دانشمندان آثار یوکاس بر نشانگرهای التهاب در بدن را با [اثر] دارونما مقایسه کردند.

مصاحبه رسانه‌ها با کارن موستیان در خصوص نتایج برنامه یوگای یوکاس او و استفاده از برنامه یوکاس روی نشانگرهای التهابی نجات‌یافتگان

استفان سموئل 

پژوهشگران بیش از ۵۰۰ فرد نجات‌یافته از سرطان را برای این تحقیق ثبت‌­نام و آن‌­ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. [گروهی که] یوکاس را انجام می‌­دادند و [گروهی که] دارونما مصرف می­‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه یوکاس به مدت ۷۵ دقیقه در روز، دو بار در هفته و به مدت چهار هفته هاتا یوگا انجام دادند. در حالی که گروه دارونما در مدت زمان مشابه، یک دوره آموزش سلامت بر مبنای توصیه­‌های مربوط به بهبودیافتن را گذراندند.

پژوهشگران گفتند متخصصان معتبر بخش بهداشت و درمان وظیفه سرپرستی و هدایت هر دو این مداخلات را برعهده داشتند.

دانشمندان نمونه‌های سرمی [بخشی از پلاسمای خون] از شرکت‌کنندگان در این آزمایش را قبل و بعد از درمان و مداخله، جمع‌آوری و نشانگرهای التهاب را ارزیابی کردند.

آن‌­ها دریافتند که علائم کلی التهاب در میان شرکت‌کنندگان در گروه یوکاس نسبت به گروه دارونما، «به میزان قابل‌توجهی کمتر» بود.

بر اساس یافته‌ها، محققان این نوع هاتا یوگا را برای [آن دسته از] نجات‌یافتگان از سرطان که التهاب دارند، توصیه می‌کنند.

محققان دانشگاه روچستر هم در این همایش پژوهش دیگری را ارائه کردند که نشان می‌داد تجویز ورزش خانگی می‌­تواند نتایج را در بیماران مبتلا به سرطان بهبود بخشد.

دانشمندان در ارائه خود خاطرنشان کردند: «متخصصان سرطان باید یوکاس یوگا را برای بهبودیافتگانی که التهاب دارند، تجویز کنند، [چرا که التهاب] ممکن است به معضل بزرگ مسمومیت مزمن و افزایش خطر پیشرفت، عود و سرطان دوم منجر شود.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان